Plus Insights

To do-lijstjes maken

Ben jij van nature een persoon die alle zaken op orde heeft? Zijn to-do-lijstjes your middle name? Lucky you! Wanneer je je niet helemaal aangesproken voelt, dan misschien nu wel: to-do-lijstjes besparen je namelijk veel tijd en vooral veel stress. Dit gun jij jezelf toch ook? ;) Lees vooral verder, want we hebben de beste to-do-lijst-tips voor jou op een rijtje, eh… lijstje gezet!

Alhoewel er tegenwoordig genoeg apps en online to-do-lijstjes zijn, blijft het toch ouderwets lekker om je to-do’s daadwerkelijk op te schrijven. Vooral het krassen, doorstrepen of afvinken geeft een heerlijk én georganiseerd gevoel. Mocht je toch graag een app willen gebruiken? Dan kun je kiezen uit onder andere: Do! Simple to Do List, Microsoft To Do en Structured – Planner & Agenda. Wil je helemaal all the way gaan? Download dan Notion voor op je laptop. Dit is dé app waar je al je werk in één plek kunt samenbrengen.

Oké, nu verder met de 7 ultieme tips voor een effectieve to-do-lijst.

1. Wees realistisch

Zet niet meer taken op je dagelijkse lijstje dan realistisch gezien haalbaar is. Dit werkt alleen maar ontmoedigend. Het moet wel leuk en overzichtelijk blijven, toch? 

2. Stel prioriteiten

Zet de belangrijkste taken bovenaan. Zo zorg je dat de belangrijkste dingen van de dag eerst doet, wat eventuele stress van voorkomen.

3. Deel grote taken in stukken

Een grote taak als een ‘evenement organiseren’ is veelomvattend. Het werkt fijner om deze op te delen in kleinere deeltaken zoals ‘offerte opvragen’ en ‘locatie vastleggen’. Zo zijn je taken veel meer behapbaar.

4. Maak taken actiegericht

Formuleer een taak als een actie. Het is bewezen dat heldere en actiematige taken sneller worden opgepakt dan onduidelijk geformuleerde taken.

5. Voeg taken die vergelijkbaar zijn samen

Moet je een aantal mensen bellen of een hele serie mails beantwoorden? Plan dit dan achter elkaar, dat werkt lekker efficiënt!

6. Werk met één lijst

Hoe meer lijstjes naast elkaar, hoe onrustiger én overzichtelijker het is. Zorg dat je één lijst maakt waar je al jouw taken op noteert. Je kunt hierin werk- en privétaken combineren.

7. Eindig de dag met een lijstje voor morgen

Stel aan het eind van de dag jouw to-do-lijstje voor morgen alvast samen. Daarmee creëer je veel meer orde en rust in je hoofd. Scheelt je ’s avonds denkwerk en stress. Oh en niet te vergeten: de volgende dag kun je gelijk efficiënt aan de slag!

Gerelateerde Plus Insights

Werk sneller met deze sneltoetsen

Lees artikel

5 digitale tools die jouw leven als assistant makkelijker maken

Lees artikel