Plus Insights

Hoe vergroot ik mijn zichtbaarheid binnen de organisatie? 5 praktische tips voor de interim assistent

foto-collega's-in-gesprek-aan-tafel

Als interim management assistent of secretaresse heb je een dienende rol en pak je veel verschillende taken op. Je zorgt voor verbinding met collega’s van alle niveaus binnen de organisatie. Je bent de stille motor van de organisatie en zorgt er achter de schermen voor dat alles op rolletjes verloopt. Deze manier van werken in de luwte voelt in eerste instantie misschien wel comfortabel, maar toch knaagt het.

Als interim secretaresse of management assistent ben je vaak een korte periode werkzaam binnen een organisatie. Het is belangrijk om jezelf snel zichtbaar te maken binnen de organisatie. Zichtbaarheid speelt een cruciale rol in het opbouwen van je professionele reputatie, het vergroten van je netwerk en het creëren van kansen voor jezelf. Door zichtbaar te zijn, word je eerder opgemerkt door managers en andere besluitvormers. Bovendien vergroot zichtbaarheid ook je invloed en impact binnen de organisatie. Wanneer anderen je kennen en erkennen als waardevolle en competente collega, word je eerder benaderd voor advies en nieuwe, interessante samenwerkingen. Door jouw actieve rol bij het nemen van beslissingen en het vormgeven van de organisatie, vergroot je je netwerk en carrièrekansen. 

Om meer credits te krijgen voor jouw werkprestaties en deuren te openen naar nieuwe carrièremogelijkheden, is het van cruciaal belang om je zichtbaarheid als interim secretaresse of management assistent te vergroten. Maar hoe werk je aan je zichtbaarheid als je op interim-basis binnen een organisatie werkt?  In dit artikel bespreken we 5 tips om je zichtbaarheid als interim-assistent op de werkvloer te vergroten.


1. Wees proactief

Een van de beste manieren om jezelf als interim assistent zichtbaar te maken binnen de organisatie is door proactief te zijn. Neem zelf het initiatief en wacht niet tot taken aan je worden toegewezen. Analyseer problemen en stel oplossingen voor. Hiermee laat je zien dat je betrokken bent en dat je bereid bent om een stapje extra te zetten. Zo maak je een krachtige indruk op de werkvloer.

2. Bouw duurzame relaties op

Investeer tijd in het opbouwen van duurzame relaties met collega’s. Neem deel aan teamvergaderingen, sociale activiteiten en netwerkevenementen. Om te weten wat er speelt op de afdeling, helpt het om een wandeling door de organisatie te maken. Maak een kort praatje met collega’s op verschillende afdelingen. Laat zien dat je een collega of je leidinggevende waardeert. Zo zal de onderlinge band groeien en dat heeft een positief effect op jullie samenwerking. Door duurzame relaties op te bouwen, vergroot je je netwerk en creëer je nieuwe carrièremogelijkheden.

3. Word een expert in je vakgebied

Deel jouw kennis en inzichten met anderen door presentaties te geven, deel te nemen aan kennissessies of artikelen te schrijven. Door deel te nemen aan nieuwe projecten binnen de organisatie laat je een andere kant van jezelf zien. Houd je kennis up-to-date door middel van professionele ontwikkeling en blijf op de hoogte van de laatste trends binnen het secretariële vak. Zo laat je zien dat je de expert bent binnen jouw vakgebied. 

4. Wees betrokken en toon interesse

Door je betrokkenheid te tonen, laat je zien dat je een waardevol teamlid bent. Toon interesse in de doelen van de organisatie of afdeling. Luister actief, stel vragen en denk mee over oplossingen om uitdagingen waar de organisatie mee te maken heeft aan te vliegen. Wees betrokken bij projecten en ondersteun je collega’s bij hun werkzaamheden.

5. Vraag feedback

Vraag feedback aan mensen op verschillende afdelingen binnen de organisatie. Welk beeld hebben ze van jouw rol? Dit kan verfrissende inzichten opleveren, voor jezelf en voor een ander. Zo’n kort gesprek biedt direct de kans om te vertellen wat je doet binnen de organisatie en om uit te zoeken wat je volgens jouw gesprekspartner vanuit jouw rol voor de organisatie kunt betekenen.

Werken als interim assistant of secretaresse

Het werken als interim assistent biedt tal van voordelen voor support professionals. Bij Secretary Plus begrijpen we de unieke behoeften van interim assistenten en managementondersteunend personeel. Onze dienstverlening richt zich op het matchen van getalenteerde assistants met opdrachten die perfect bij hun vaardigheden en ambities passen. Als interim assistent krijg je de kans om in verschillende organisaties en sectoren te werken, waardoor je je expertise kunt verbreden en waardevolle ervaring kunt opdoen. Bovendien bieden we ondersteuning bij elke stap van je interim-carrière, van het vinden van geschikte opdrachten tot professionele ontwikkeling. En bovendien ontvang je van ons de zekerheid van een vast contract en een goed salaris.  Wij staan klaar om je te helpen je professionele doelen te bereiken en je zichtbaarheid binnen organisaties te vergroten.

Heb jij interesse om te werken als interim assistent? Solliciteer bij Secretary Plus voor de functie Direct Team assistant en ontdek de voordelen van het werken als interim assistent. Liever toch aan de slag bij één opdrachtgever? Bekijk dan onze vacatures

Gerelateerde Plus Insights

Tips

5 tips om effectief te communiceren op afstand

Lees artikel
AI-tools

Verrijk jouw baan als assistant met AI-tools

Lees artikel